Dag 10 Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Tim en Joyce - WaarBenJij.nu Dag 10 Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Tim en Joyce - WaarBenJij.nu

Dag 10 Swaziland

Door: Joyce en Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim en Joyce

22 Juli 2014 | Swaziland, Mbabane

Vandaag gaan we naar Swaziland, om 7:30 ging de wekker en om 8:30 zou de bus vertrekken. Van te voren hadden we nog een ontbijt. Op weg naar Swaziland zouden we via het kruger park rijden.

Nu het zuidelijke deel, volgens onze reisleider zitten hier ook meer dieren en sowieso de neushoorns. Hoge verwachtingen dus. Het was een heel stuk wat we af moesten leggen door het kruger park. Genoeg tijd om te spotten dus. Iedereen was dus ook goed aan t meekijken of we een neushoorn zouden zien. Mannetjes neushoorns leven eigenlijk altijd op dezelfde plek, dit territorium bakenen ze af met hopen stront. Makkelijk te herkennen dus waar de neushoorns zouden moeten zitten.

Naast de kant van de weg genoeg afbakeningen van neushoorns maar een neushoorn vinden wordt al lastiger. Het duurde dan ook een hele tijd voordat we er een zagen. Ondertussen zagen we nog veel andere dieren zoals giraffen, impala's en antilopes. Maar na twee uur rijden zagen we eindelijk de neushoorn pas!

Hierna reden we door naar de uitgang van het park. Bijna op het einde stond er ineens een hele grote olifant midden op de weg. Je zag aan z'n oren, deze stonden overeind en flapperde hij flink, dat die niet zo gemakkelijk aan de kant zou gaan. Een auto die voor ons reed wilde toch proberen om de olifant te passeren, en toen liet de olifant even zien wie de baas is. Hij liep er wild en hard richting de auto toe! Dat is wel schrikken! Snel in z'n achteruit en terug rijden.

We konden er pas weer langs als de olifant een beetje afgekoeld was en ons langs zou laten. Gelukkig duurde dit niet zo lang. Hierna vervolgde we onze weg. Toen we het kruger park uitreden moesten we nog een rivier over. Hier stapten we uit want er zaten erg veel krokodillen en nijlpaarden in de rivier. Onze volgende stop was het winkelcentrum om wat te eten te kopen, hierna zetten we koers richting de grens van Swaziland.

Een paar dagen geleden waren we erachter gekomen dat we over een hele hoge brug zouden gaan rijden, 220 meter hoog. Bij deze brug is er ook de mogelijkheid om te bungeejumpen, gelukkig pas tegen het einde van de reis, kunnen we er nog een paar nachtjes over slapen. We waren aan het twijfelen of dat wilden gaan doen, maar als Tim een luipaard zou spotten zou Joyce mee gaan! Wout en Pauline hadden afgesproken dat als Wout 300 likes op Facebook krijgt over zijn bungee post Pauline ook zou gaan. Leuke weddenschappen en hopen dat het lukt!

Rond drie uur waren we bij de grens. Eerst moesten we aan de Afrikaanse kant van de grens door de douane, hier kregen we weer een stempel in ons paspoort. Voor Joyce helaas weer op dezelfde pagina.. Tussen de douane post met Afrika en Swaziland was een 'cultural village' van Swaziland. Hier hebben we een rondleiding gekregen. Eerst een introductie over de traditionele gewoonten van Swaziland. Daarna kregen een voorstelling met zang en veel dans. Dit was erg mooi! Aan het einde van de voorstelling werden we meegesleurd door de zangers en moesten we meedoen!

Nadat we alles gezien en meegemaakt hadden in de cultural village gingen we op weg naar de grenspost aan de zijde van Swaziland. Hier moesten we weer een stempel halen, ook deze ging bij Joyce op dezelfde pagina waardoor ze nu 7 stempels op een pagina heeft in haar paspoort.

We moesten nog een kilometer of 60 Swaziland inrijden. Onderweg zagen we erg veel van het land. Je ziet dat er veel armoede is, de levensverwachting in Swaziland is 31 jaar.. Wij dachten die 60 kilometer hebben we zo afgelegd maar niets was minder waar, dit duurde bijna twee uur door alle bochtige wegen. Er stond zelfs een keer 'road faillure' en inderdaad de weg stopte en het zandpad dat volgde lag 30 cm lager.. Helaas zagen we dat pas laat aankomen omdat het al donker was.

Iets na 6 kwamen we aan in onze lodge, het zag erg leuk uit want de hutjes waar we in zouden slapen waren helemaal in traditionele stijl gebouwd(hutten van gras), gelukkig wel van alle gemakken voorzien. Het was buiten erg koud maar gelukkig in de hutten niet. We hebben nog met z'n alle gegeten en wat gedronken en zijn toen gaan slapen. Morgen verlaten we Swaziland weer.

Tim en Joyce

Het liedje van k3 gaat als volgt, van Afrika tot in Amerika. Nu hebben wij vorig jaar een rondreis gemaakt door Amerika en doen we dit jaar zuid afrika! We hebben er ontzettend veel zin in en door middel van deze blog willen wij jullie op de hoogte houden van onze avonturen. 12 juli vliegen we naar dubai waar we de eerste paar dagen van onze vakantie verblijven. Vanuit daar vliegen we door naar zuid afrika waar we een rondreis maken van drie weken.

Actief sinds 10 Juli 2014